dinsdag 30 maart 2010

Kom in de Kas Westland prima verlopen

Drukte van belang bij ‘Mooi, lekker en gezond’
Westland - ‘Nee joh, dat is Ans, die is met een zus van mijn zwager Henk getrouwd.’ Uit de wind in de zon bij de ingang van gele courgettekwekerij Van Vliet zit een wat ouder echtpaar te kletsen met een stel oude bekenden die ze bij toeval tegen het lijf zijn gelopen. Oude bekenden ontmoeten en ‘van wie is dat er één’ gesprekken voeren. Ook dat is één van de charmes van Kom in de Kas. ‘Mooi, lekker en gezond’ luidde het thema dit jaar. En voor dat lekker zat men goed bij de courgettekwekerij. Binnen slurpt menig bezoeker een bekertje courgettesoep naar binnen. ‘Vond het best wel lekker,’ aldus een mannelijke proever. ‘Belangrijk voor mij is dat het niet te zout is.’

Goede keus
De organisatie van de Westlandse editie van Kom in de Kas kan tevreden terugkijken op het evenement. Zo werkte het weer geweldig mee en was het gebied tussen Poeldijk en Monster een goede keus. De deelnemende bedrijven aan de Van Ruijvenlaan, Waellandweg en Casembrootlaan gaven een goed beeld van wat er anno 2010 onder glas geproduceerd wordt, terwijl de omgeving als bonus nog verrassend mooie, fotogenieke hoekjes ‘oud Westland’ kent.

Ajania Mont Joli
Onder de grote variatie aan getoonde teelten ook producten die wat minder bekendheid genieten bij het grote publiek. Zoals bij kwekerij Jos van Santen de snijbloem Ajania Mont Joli. Een sterk product dat bekend staat om zijn aparte bloemvorm en goede houdbaarheid, zo lezen we op het informatiepaneel in de kas. Zo’n bloem heeft lang niet iedereen op de vaas staan. Niet omdat het geen mooi product zou zijn, maar gewoon omdat deze bloem voornamelijk gebruikt wordt als onderdeel van bloemstukken en boeketten.

Onvervalst Haags
Geduldig leggen de ondernemers en hun personeel de geïnteresseerde toehoorders uit hoe een teelt verloopt. ‘O, dus als deze afdeling leeg is, begint u meteen weer van voren af aan?’ verwondert een mevrouw met onvervalst Haagse tongval zich. ‘Ik heb er nou nooit bij stilgestaan dat het zo werkt.’ Want niet alleen Westlanders maar ook zeker mensen uit de stad grepen met beide handen de gelegenheid aan eens een kijkje te nemen in die glazen huizen. En daarmee was de doelstelling van Kom in de Kas, mensen ‘van buiten’ eens de kans te geven wat meer aan de weet te komen over de Westlandse glastuinbouw, goed geslaagd.
(Tekstbureau Westland - Cent Wageveld)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten