woensdag 27 maart 2013

Facebook


‘Zit’ u al op Facebook? Nee? Ik wel. Alle voordelen en nadelen op een rijtje gezet, vind ik het een heerlijk communicatiemiddel. Van al mijn bekenden weet ik redelijk goed wat ze aan het doen zijn en soms ook niet. Het is maar net wat men wil prijsgeven. En daar zit een enorme variatie in. Van het koken van een soepje tot en met diepe zielenroerselen, van het volgen van een studie tot humoristische boodschappen. En vooral dat laatste kan behoorlijk opwekkend zijn. Na mijn epistel vorige week over voedsel, viel mijn blik op de volgende Facebook mededeling van Loesje: “Geen wonder dat mijn prins niet komt, zijn witte paard zit in de lasagne”. Daar kan ik hartelijk om lachen! En wat dacht u van een foto van een pakketje met gehakballetjes dat de volgende tekst laat zien: “Kindergehaktballetjes – we weten in ieder geval wat er in zit”. Die is ook niet mis, hahaha! En nu ik het hier over heb… heeft u het nieuwsbericht over marketing van voedsel en frisdrank die op kinderen is gericht ook gehoord? Consumentenorganisatie Foodwatch wil marketing van ongezond eten en drinken voor kinderen verbieden. Toen ik het hoorde, dacht ik even dat het een nieuwe ludieke begintekst van Loesje was. Jammer, maar helaas… ik had het wel degelijk goed gehoord. Ik zal proberen uit te leggen waarom ik deze actie jammer vindt. 

Volgens Foodwatch eten en drinken Nederlandse kinderen steeds ongezonder en worden ze steeds zwaarder door te zoete, te zoute en te vette producten. Marketing zou alleen ingezet mogen worden voor gezonde producten. De directeur van Foodwatch, Bart van Opzeeland,  maakt zich zorgen over de consequenties, want die raken ons allemaal. En wel via de stijgende zorgkosten voor diegenen die van dat ongezonde voedsel hart- en vaatziekten, diabetes en kanker ontwikkelen, aldus diezelfde directeur.

En daar begrijp ik nu helemaal niks van. Ik heb hier toch een aantal vragen bij. Wat doet die rommel eigenlijk in onze supermarkten? Waarom wordt het niet verboden om ons voedsel zo zoet, vet en zout te maken? Wat schieten we ermee op als we de marketing aanpakken en de ongezonde producten nog steeds verkrijgbaar zijn? Of denkt de heer Van Opzeeland dat de jeugdige consumenten en hun ouders ineens andere keuzes gaan maken en vergeten hoe lekker en goedkoop ze de producten vinden die ze altijd al kochten? Zou het hier niet een beetje mankeren aan de moraal van de levensmiddelenbranche? Maar bovenal: waarom begint de heer Van Opzeeland over de kosten, terwijl het door de genoemde ziektes veroorzaakte leed voor kinderen en hun ouders niet is te overzien? 

Natuurlijk ben ik een voorstander van gezonde voeding voor kinderen. Ik wil best een burgerinitiatief als dat van Foodwatch ondersteunen, maar mag de insteek dan iets anders worden? Voedselproducenten hebben namelijk geen boodschap aan het uit de schappen halen van junkfood, noch aan een andere marketingaanpak. Wie rommel wil verkopen, moet ook voor de consequenties opdraaien. Van mij mag dat streng aangepakt worden met boetes en hoge belastingen. Tenslotte mogen we ook niet zomaar het milieu vervuilen, dus ook op ‘fout’ voedsel zou een boete mogen staan. En als die boetes aan scholen uitbetaald zouden worden, dan hoeven zij geen frisdrankautomaten neer te zetten, omdat de subsidie te kort schiet… Het is toch eigenlijk te gek voor woorden wat hier gebeurt? 

Totdat hier op wordt ingegrepen zou ik ouders willen adviseren om eens goed op de etiketjes van voedsel en frisdrank te lezen wat het product nu eigenlijk aan vet, zout en zoetigheid bevat. Verdiept u zich eens een klein beetje in het verschil tussen goede en slechte vetten. U zult verstelt staan wat er met ons voedsel wordt gerommeld als u eens een vergelijking maakt met de gezondere varianten. Door bewustere keuzes te maken bespaart u uw kinderen en uzelf een heleboel leed… En die gezonde keuzemogelijkheden zijn hier in het Westland volop aanwezig. En duidelijk, dat zijn die Westlandse producten ook. Een paprika is een paprika, een tomaat is een tomaat, een appel is een appel en een komkommer is een komkommer etcetera. Daar hebben we geen voedseletiketjes voor nodig die ons al of niet van de juiste informatie voorzien. Ik ben tenminste nog geen gemalen agrariĆ«r in de boerenkool tegengekomen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten