woensdag 1 augustus 2012

Varend Corso Westland

Varend Corso 1998 (Foto: Historisch Archief Westland)
Varend Corso 2011(Foto: Archief Tekst- bureau Westland) >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>Kijkt u ook zo uit naar het Varend Corso Westland? Ik kan er nooit genoeg van krijgen! Ieder jaar weer laat ik me heerlijk verrassen door de nieuwste creatieve uitwerkingen van alweer een nieuw thema. Zittend in het gras aan de waterkant laat ik het allemaal rustig aan me voorbijtrekken. Het geeft me altijd een ultiem vakantiegevoel. Lekker op de fiets, als het weer meewerkt, en dan op een mooi plekkie neerstrijken. Watervogeltjes bekijken, pakje drinken erbij en de Corsokrant in handen om lekker te lezen voordat de eerste schuit arriveert. De prachtige kleurschakeringen van bloemen en groenten stralen altijd iets uit waar ik blij van word. En dat zal tijdens het derde lustrum dat het Corso op 3,4 en 5 augustus viert naar alle verwachting ook zo zijn. >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> Er is in al die tijd vanaf het eerste Varend Corso in 1998 heel wat veranderd. Dat is wel te zien aan een aantal foto’s die ik opvroeg bij het Historisch Archief Westland. In 1998 zagen de schuiten er al heel mooi uit en daarna ieder jaar weer mooier. U kunt zelf het verschil zien. Ontwikkelingen in technisch vernuft volgden elkaar op. De arrangementen werden steeds mooier en figuranten zorgden voor een professioneler uitstraling. Het lijkt soms wel een beetje op de opening van de Olympische Spelen. Ook die zien er iedere keer weer meer adembenemend uit. Heeft u gekeken? Koningin Elisabeth die uit een helikopter leek te springen. Rowan Atkinson die als Mister Bean een hilarische act opvoerde ondersteund door beelden die een hardloopwedstrijd uit het verleden weergaven. Overigens waren de beelden met the Queen al in april jl. opgenomen. Dat biedt toch wat meer perspectieven, dan waar het Varend Corso mee moet werken. Zij moeten in drie dagen alles laten zien wat ze in huis hebben en kunnen niet met opnamen uit april voor de dag komen. Hun waar is namelijk vers, dus bederfelijk, hun podium beperkt tot een schuit, hun act mag niet meer dan 50 seconden in beslag nemen. Ik geef het je te doen! Zo’n 60 boten met verschillende onderwerpen vallend binnen het thema ‘Meesterlijk Mooi’. Het kan bijna niet mooier worden dan vorig jaar, dus zal de variatie voor de verrassing moeten zorgen. Ik vind het razend knap, ja zelfs meesterlijk knap. Hier zijn zoveel mensen al lange tijd mee bezig. Wie een kijkje achter de schermen neemt, begrijpt dat het een prestatie van jewelste is. Daar mag ik graag naar kijken en ook graag over schrijven. Om met velen te spreken: ‘Hiermee zetten we Westland op de kaart.’ Overigens een term die te pas en te onpas gebruikt wordt door mensen die niet over de grenzen van het Westland heen komen met hun plannen, maar dit terzijde. Niet dat ik de illusie heb dat Groot Westland in het buitenland gelezen wordt, maar daar kunnen we natuurlijk wel aan werken. De website www.groot-westland.nl bevat immers de uitgave van deze krant en vorige edities. De geschreven teksten van ‘Westland op z’n breedst’ zijn dan ook na te lezen op mijn blog westlandinspireert.blogspot.nl. En omdat ik aan mijn statistieken kan zien dat deze voor een fors deel gelezen worden in het buitenland, is het natuurlijk aardig om het hier maar even te vermelden, als u begrijpt wat ik bedoel. Met een lezerspubliek in Nederland, de Verenigde Staten, Duitsland, Frankrijk, Rusland, BelgiĆ«, Letland, Griekenland, het Verenigd Koninkrijk en BelgiĆ« mag ik toch niet klagen over een gebrek aan aandacht. Voor een deel betreft dit emigranten die hun geboortestreek een warm hart blijven toedragen. Voor een deel is het mij onbekend waar de lezers vandaan komen. Maar mochten ze dit ook lezen en de Nederlandse taal machtig zijn; neem dan ook eens een kijkje op www.varendcorso.nl. Dan begrijpt u precies wat ik bedoel. De foto’s van het Varend Corso Westland geven een indruk van de pracht die het komend weekend aan ons voorbijtrekt. Pas wel op, want u zou er heimwee van kunnen krijgen. Niet doen, gewoon genieten van dit prachtige PR-middel van het Westland. Ennuh… niet vergeten om de links te delen met andere belangstellenden. Daar kunt u nu werkelijk het Westland mee op de kaart zetten!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten