zaterdag 3 november 2012

Hardlopen

Voor wie het kan, wil ik het echt aanraden: hardlopen. Het is een heerlijke sport. Goed voor lijf en leden en het biedt de kans om in een aardig tempo in het Westland rond te kijken. Dat gebied verandert soms razendsnel, hoewel de stagnerende bouw dat veranderingstempo momenteel vertraagt. Dat vind ik niet erg, want ik hecht aan mooie natuurgebieden en ik heb er al talloze zien verdwijnen. Mijn mooie trainingsrondje in Naaldwijk is momenteel ontoegankelijk vanwege het bouwen van een woonwijk en veranderende wegen. Het zal allemaal wel nodig zijn, maar ik mis het stukje natuur waar ik graag op uitkeek en me in begaf. Die reductie van natuur vindt echter niet plaats in dat gebied waar ik de laatste tijd aan het hardlopen ben geweest (Nou ja “hardlopen”, laten we het in mijn geval maar “joggen” noemen). Mijn trainingen vonden plaats op het strand bij Ter Heijde en Monster onder auspiciĆ«n van het Ter Heijde Runners Lopersproject. Een zeer goed georganiseerd project onder begeleiding van deskundige trainers, waarbij ik me al een aantal jaren met groot enthousiasme aansluit.
Sporten op het strand of in de natuur geeft mij energie. Ik geniet van de natuur en van de wisselende seizoenen. Sporten bij Ter Heijde op het strand heeft daar de laatste jaren een extra dimensie aan toegevoegd. Dat strand werd namelijk steeds smaller. Bij vloed werd het vrijwel onmogelijk om nog lekker breeduit met groepen te trainen, laat staan er op een verantwoorde manier nog een hardloopwedstrijd te organiseren. Voor de kustbewoners moet het ook een bedreigend idee geweest zijn, die almaar dichterbij naderende zee. Gelukkig werd daar iets aan gedaan. Als we het over een veranderd gebied in het Westland hebben, dan is dat strand er wel een groot en mooi voorbeeld van. De zandmotor die daar is aangelegd is een trekpleister voor vele toeristen en (water)sporters. Het strand is nu superbreed, een nieuwe uitdaging voor hardlopers, die hierdoor een ruime keuze hebben tussen hard zand, los zand en “moeilijk zand”. Wat dat is? ‘Zand waar je net een beetje in wegzakt, omdat het nog vochtig is. Het lijkt een beetje op een moeras, maar dan anders…,’ aldus een hardloopster die afgelopen zaterdag meedeed aan de BDO hardloopwedstrijd in en rond Monster. Dat klinkt eng, maar er werd na afloop gelukkig niemand vermist, in ieder geval geen hardlopers die half onder het zand begraven werden teruggevonden! Een ware uitdaging, die hardloopwedstrijd, maar de deelnemers van het Ter Heijde Project waren er terdege op voorbereid. Complimenten voor de trainers en de sporters van het project die de uitdaging aangingen op de diverse afstanden. Hier hebben ze de afgelopen drie maanden naartoe gewerkt. Het was koud, maar het zonnetje scheen. Met de wind in de rug gaf de natuur toch nog een steuntje ter compensatie van dat moeilijke zand.
Zaterdag 3 november vindt de laatste training van het project plaats tijdens de terugkomdag in Ter Heijde. Nog eenmaal met z’n allen lekker op dat strand lopen, waar zoveel nieuwe aspecten aan toegevoegd zijn. Nog eenmaal genieten van de vele watervogels die hier hun kostje zoeken, de prachtige schelpen, het uitdagende zand, de mooie golven van de steeds weer van uiterlijk wisselende zee, schitterende wolken, de boten aan de horizon. Wie geluk heeft, vindt er zelfs oude botten van mammoeten, haaientanden, of andere resterende “onderdelen” van eeuwenoude dieren die door het opgespoten zand plotseling bloot liggen. Nog eenmaal met z’n allen en dan weer alleen verder trainen. Wachtend op het project dat voor zowel hardlopers als wandelaars in januari start bij het Wengebied in Poeldijk. Met uitzondering van diegenen die zich aan het lopen van de marathon willen wagen, want die starten eerder. Een ander seizoen, een ander natuurgebied. De trainingen starten in de winter en eindigen tijdens een ontluikend voorjaar. De voorpret is voor mij al begonnen als ik terugdenk aan de voorgaande projecten. Winter- en daarna de voorjaarsbloemen die uit de aarde piepen. Knoppen en daarna blaadjes die weer aan struiken en bomen groeien. Watervogeltjes die druk in de weer zijn met nestjes en jong grut. Wie lekker naar buiten trekt om te sporten kan het allemaal op de voet volgen. En ondertussen werk ik ook nog aan mijn conditie. Ik kijk er nu al naar uit!
Door: Joke Wageveld 2012 © Tekstbureau Westland

Geen opmerkingen:

Een reactie posten